خالقان چنین تصاویر الهامبخشی ضمن رعایت مهمترین اصول عکاسی از محصول بعضی از قوانین را به عمد میشکنند تا به تصاویر مبتکرانه برسند. اگر کسی نسبت به مهارت عکاسی خود تردید کند و یا جرات فراتر رفتن از محدودههای تعیین شده را نداشته باشد، احتمالاً توانایی خلق تصاویر منحصر به فرد را نیز نخواهد داشت؛ اما اگر شما جزو این دسته نیستید و قصد دارید کاری متفاوت ارائه دهید پیشنهاد میکنیم تا این ۱۰ نکته مهم برای متمایز کردن عکس محصولاتتان را بیاموزید.
.
۱. محصولات را بیاویزید
آویزان کردن محصولات به خودی خود کاری غیرمعمول یا مبتکرانهای نیست؛ اما اگر به صورت خلاقانه انجام شود میتواند نتیجهای جالب و متمایز داشته باشد. ممکن است آن را برعکس، از پهلو و یا در مکانی نامتعارف آویزان کنoید و یا محصول را از طریق سیم یا طنابی که قسمتی از آن در تصویر نمایان است در هوا معلق نگه دارید. موقعیتهای عجیب و غریب یا خندهدار را امتحان کنید. از زوایای مختلف عکس بگیرید و البته از صحت نورپردازی نیز مطمئن شوید. برای آشنایی بیشتر با این روش و ایده گرفتن نمونههای زیر را مشاهده کنید.
.
۲. از زوایای غیرمعمول عکاسی کنید
بعضی مواقع عکاسان دوربین خود را همسطح با سوژه قرار میدهند تا تصویر منطبق با زاویه دید بیننده باشد. بیشتر مواقع شما نسبت به انتخاب زوایای غیرمعمول و عجیب محتاطانه رفتار میکنید، زیرا ممکن است فُرم محصول در تصویر عوض شود؛ اما بعضی مواقع نیز این کار را عمدا انجام میدهید چون تحریف فُرم همان چیزی است که به دنبالش هستید و یا ظاهر محصولتان به گونهای است که تغییر چندانی نمیکند. حتی ممکن است آن را آویزان کنید و از زاویه بالا یا پایین عکس بگیرید. در ادامه تصاویری را میبینیم که از زوایای غیرمعمول گرفته شدهاند.
.
۳. شاتهای نزدیک را امتحان کنید
به یاد داشته باشید که شاتهای نزدیک همان تصاویری هستند که احتمالا با شاتهای نرمال ترکیب میشوند و البته خوراک خوبی برای آن صفحه از کاتالوگ هستند که قرار است ویژگیهای برجسته محصول در آن نشان داده شود. چنین تصاویری نورپردازی عالی و باکیفیت نیاز دارند تا کوچکترین جزئیات نیز به نمایش درآیند. در زیر نمونههایی از این روش را مشاهده میکنید.
.
۴. محصول را در حالت استفاده نامتعارف از آن نشان دهید
سوژه مورد نظرتان را همراه با یک قلم و کاغذ بردارید. حالا هر روشی که برای استفاده از محصول به ذهنتان میرسد بنویسید. از شیوههای متداول شروع کنید، مصارف روزمره را در نظر بگیرید تا ذهنتان آماده شود و سرانجام شروع به تخیل و ایدهپردازی کند و به نتیجهای غیر از موارد معمول برسد. حالا به فهرستتان نگاه کنید و موردی را که فکر میکنید بیشترین پتانسیل برای خلق یک تصویر ناب از سوژه را دارد برگزینید. چنین عکسهایی ممکن است به ویرایشهای دیجیتالی با نرمافزار احتیاج داشته باشند، پس قبل از شروع عکاسی از محصول ، ایدهتان را کامل بنویسید تا وسط کار به مشکل بر نخورد.
.
۵. عکستان را تصویرسازی کنید.
این روش به مورد چهار شباهت دارد، اگر درزمینهٔ کار با نرمافزار مهارت ندارید میتوانید از یک گرافیست کمک بگیرید. هرچند که این بهترین موقعیت برای یادگیری فتوشاپ و ایلوستریتور است. در ادامه تصویرسازیهایی از این دست را مشاهده میکنید.
۶. سوژه را با پسزمینههای جذاب ترکیب کنید
استفاده از پسزمینه مسطح برای ایجاد تمرکز بصری روی محصول و یا سهولت ترکیب با تصاویر دیگر، بسیار متداول است اما به روی صحنه آوردن یک پسزمینه منحصر به فرد و مزین کردن این صحنه با محصول مورد نظر شما در جلوی تصویر میتواند جذابیت عکس و حتی میزان مطلوبیت محصول را به میزان زیادی افزایش دهد.
.
۷. پسزمینه را در منطقه فکوس نگه دارید
این مورد احتمالا برعکس چیزی است که تاکنون شنیدهاید، یعنی خارج از فکوس نگه داشتن پسزمینه برای نگه داشتن چشم روی سوژه اصلی؛ اما در این روش محصول در جلوی صحنهای قرار میگیرد که پسزمینه آن ساده و خلوت است. همینطور میتوانید سوژه اصلی را هم ردیف با دیگر وسایل صحنه و یا حتی در پسزمینه آنها قرار دهید. در اینجا نمونههای خوبی از این روش نشان داده شده است.
.
۸. از بازتاب تصویر محصول در سطوح استفاده کنید
انعکاس عمق بیشتری به تصاویر میبخشد اما به استفاده از آینه بسنده نکنید. میتوانید به صورت دیجیتالی انعکاس تصویر در آب را شبیهسازی کنید و یا سوژه را در ظرف آبی کم عمق قرار دهید. از نورپردازی برای افزایش بازتابها استفاده کنید و تصحیح ایرادهای احتمالی را به وسیله نرمافزار انجام دهید.
.
۹. از استندهای خاص استفاده کنید
قرار دادن محصول روی استندهای فانتزی جذابیت فوقالعادهای به تصویر میبخشد و اگر این اشیاء وسایلی باشند که معمولا به عنوان استند استفاده نمیشوند، جذابیت کار ممکن است چند برابر افزایش یافت. به طور مثال قسمتی از سر یک شخص، محصول دیگری که به صورت برعکس قرار گرفته، اَشکال هندسی یا کف دست میتوانند به عنوان نگهدارنده محصول شما به کار گرفته شوند.
۱۰. عکاسی از محصول با هدف شخصیت بخشی
میتوانید به محصولات صفات انسانی ببخشید و یا برای آنها داستان بسازید. از همکاران خود بپرسید که وجه تمایز این محصول با نمونههای مشابه دیگر چیست، سپس این ویژگی را کاراکتر محصول خود سازید و آن را در عکسها نشان دهید.
.
مطالب مرتبط